Znak szlaku Szlak Borów Stobrawskich
Brzeg - Karłowice - Rogalice - Błota - Brzeg

Dobry dla pieszych Doskonały dla rowerów trekkingowych Niedostępny dla samochodów
  • Szlak dobry do przejścia pieszo, choć długi.
  • Doskonały także dla rowerzystów. Krótkie odcinki można pokonywać rowerem miejskim, ale na dłuższe wskazany trekking. Rowery szosowe i obładowane bagażem na wielu odcinkach mogą mieć kłopoty.
  • Niedostępny dla samochodów.
  • Znaczna część trasy prowadzi drogami leśnymi, a więc jej stan zależy od warunków pogodowych w ciągu ostatniegoi tygodnia, a także od prowadzonych okresowo wyrębów. Odcinki w pobliżu Brzegu okresowo niedostępne z powodu zalewania.

Szlak ten jest oficjalnym, zielonym, pieszym, turystycznym szlakiem PTTK, który został pomalowany w latach 1997-98

Mapka szlaku

Przebieg szlaku w kierunku: Kierunek: w lewo, czyli odwrotnie niż wskazówki zegara

Atrakcje
    krajoznawcze
    Punkty
    na trasie
    Opisy punktów newralgicznych Foto

(Start: pl. Zamkowy)
    Okrążamy Zamek Piastowski od strony południowej. Przechodzimy obok nadbudowanych nad ziemią zarysów dawnych budowli kościoła pw. św. Jadwigi i Bramy Wrocławskiej. Zarys dawnych budowli na pl. Bramy Wrocławskiej
    (Park Nadodrzański, Brama Odrzańska)
    Skręcamy aleją parkową na północ, przez Park Nadodrzański – fragment Plantów. Przechodzimy obok Bramy Odrzańskiej i dalej wzdłuż brzegu Odry w kierunku mostu.
    (Most na Odrze)
    Najokazalszy most w mieście, na głównym korycie Odry.
    Tuż za mostem, po prawej stronie okazały dąb szypułkowy – pomnik przyrody
    Idąc dalej, po prawej stronie mijamy park, także bogaty w drzewostan, w którym stała niegdyś willa Molla. Po przejściu ulicy Błonie z lewej strony mijamy „Garbarnię”. Zakład ten został założony w roku 1811 przez W. Molla.
    (Most na kanale)
    Przechodzimy przez most na kanale żeglugowym.
    Za kanałem szlak zielony rozchodzi się w obie strony wzdłuż wałów, by zatoczywszy elipsę o długości obwodu prawie 60 km powrócić w to samo miejsce. Musimy się zdecydować, w którą stronę się udamy. Zakładam, że wybieramy drogą w prawo, w kierunku najbliższej śluzy na kanale.

Propozycja objazduUwaga! Droga może być nieprzejezdna ! Uwaga. Odcinek ten może być niedostępny! Bywa zalewany wezbraniami Odry. Zdarza się to nawet dwa razy w roku: na przedwiośnie i latem. Jesli więc tereny zalewowe, widoczne po lewej stronie, w tym ulica Objazdowa są zalane, to najbezpieczniej nie wybierać się wzdłuż kanału i Odry, tylko obejść lub objechać ten odcinek szosą przez Pisarzowice i Kościerzyce.

W tym miejscu odgałęzia się Węzeł ze szlakiem żółtymszlak żółty, który od zamku biegł wspólnie z zielonym.

Gdy zobaczymy taki widok, to trzeba zrezygnować!
    Ciekawe widoki Brzeg
    Śluza na kanale
    Idąc wałem możemy obserwować panoramę miasta od strony północnej.  Mijamy też przyczółki dawnego mostu. Stąd widać już śluzę żeglugową na kanale. (Więcej o śluzach na Odrze.)

Opuszczamy teren śluzy i niezauważalnie wchodzimy na teren Stobrawskiego Parku Krajobrazowego.

Szlak wiedzie nas ścieżką wykonaną z płyt betonowych wzdłuż Odry. Jest to teren zarośnięty krzakami, trzciną oraz niewielkimi obszarami lasu. Uwaga! Odcinek trudny do przejechania ze względu na stan drogi. Znajduje się tu odcinek szlaku trudny do przejścia po obfitych deszczach lub wylewach Odry. Na szczęście odcinek ten jest niewielki i po ok. 20 metrach wchodzimy na dość szeroką drogę, wykonaną z płyt betonowych, a dalej asfaltową.

Kanał Odry
      PGR Kościerzyce Dalej szlak prowadzi szosą 457 w kierunku Popielowa. Mijamy z prawej strony zabudowania b. PGR Kościerzyce.
    Propozycja zboczenie ze szlakuW lewo natomiast (przy transformatorze) prowadzi droga (skrajem lasu) do bardzo malowniczego uroczyska nad stawem Judengraben.
    Szlak biegnie dalej prosto szosą.
    Punkt widokowy   Miejsce, w którym szosa wchodzi do niewielkiego lasku zapisało się w historii szczególnie. Tu w lipcu 1977 r. Odra przerwała wał i tu główny nurt powodziowej rzeki był tak silny, że zerwał drogę. W tym miejscu widoczny jest nowy asfalt, a w lesie widoczne ślady klęski: powalone drzewa i naniesione pokłady pasku i mułu.

Za lasem szosa zbliża się do wału przeciwpowodziowego. Warto wejśc na wał i pooglądać tereny zalewowe Odry.

„Babi Loch” Idąc dalej szosą po lewej roztacza się widok na wieś Czepielowice, a po prawej widać kępę drzew za stawem.Jest to częściowo zagospodarowane, często odwiedzane przez mieszkańców okolicznych wiosek oraz Brzegu, kąpielisko tzw. „Babi Loch”.
    Punkt widokowy   Nowe Kolnie Idąc dalej dochodzimy do krzyżówki dróg w wiosce Nowe Kolnie. Uwaga, nagła zmiana drogi. Nie zabłądź! Tu szlak opuszcza szosę i wiedzie nas Nawierzchnia trawiasta ścieżką wzdłuż wału przeciwpowodziowego. Pokazuje to zdjęcie. Za wałem przeurocze tereny zalewowe. Tu szlak skręca w prawo.
    Szlak prowadzi prosto, wzdłuż wału.

Odłogi Krótki odcinek szlaku prowadzi wzdłuż lasu, gdzie możemy podziwiać cały szereg pięknych starych drzew z potężnym dębem – pomnikiem przyrody.

Następnie wchodzimy do niewielkiej osady Odłogi i dalej drogą polną podążamy w kierunku wsi Stobrawa.

Kościół współczesny Stobrawa Propozycja zboczenia ze szlaku Ze Stobrawy warto zboczyć na teren polderu Rybna-Srobrawa.
    Stare Kolnie Propozycja objazdu Na początku wsi warto skręcić w prawo, w ulicę Partyzantów. Oprowadzi ona nas dookoła wsi, wzdłuż malowniczej rzeki Stobrawy. Stamtąd będzie można dostrzec ruiny zamczyska.
    Propozycja zboczenia ze szlaku Można też dotrzeć do zamczyska od strony szosy do Popielowa.

Nieopodal współczesnego ciekawego kościółka szlak skręca w lewo w starą drogę do Karłowic.

Malownicza droga lasem koło
    Wapiennik
    Ten odcinek wiedzie Borami Stobrawskimi, starą utwardzoną ale dziurawą drogą.
    Propozycja zboczenia ze szlaku Z dokładną mapą można pokusić się i zboczyć kilkaset metrów do przysiółka Wapienniki.
    Pomnik przyrodyPomnik przyrody Aleja do Karłowic Kilometr przed Karłowicami droga spotyka się z szosą z Brzegu i szlak dalej prowadzi 300-letnią aleją wysadzoną dębami.
    Karłowice Bez wątpienia najaktrakcyjniejsza miejscowość na zielonym szlaku.

Z Rynku w środku wsi szlak robi małą pętelkę: prowadzi do zamku ulicą Młyńską, następnie ulicą Dzierżonia do kościoła i na Rynek wraca ulicą Kościelną. W ten sposób można obejść najciekawsze atrakcje Karłowic.

Dalej szlak prowadzi ulicą Kolejową (drogowskaz na Śmiechowice).

W Karłowicach palnuje się też zakończenie szlaków żółtego biegnącego z Pokoju oraz niebieskiego z Popielowa.

Kurznie W pobliżu zabytkowego kościoła trzy okazałe dęby.

Kurznie jako parafia znacznie zasłużyły się w utrzymaniu i kultywowaniu języka polskiego na całej prawobrzeżnej części starego powiatu. Nawet w czasie nasilenia germanizacji w XIX w. pisma Wydziału Wyznań Religijnych i Szkolnictwa we Wrocławiu zezwalały na nauczanie religii i pełnienie obrzędów religijnych w języku polskim w Kurzniach i kościołach w Stobrawie i Karłowicach.

Za ostatnimi zabudowaniami, koło leśniczówki szlak skręca w las i kluczy po nie wielkich pagórkach. Las obfituje w grzyby jadalne, dlatego projektant szlaku szczególnie zachęca odbycia tam wyprawy jesienią.
    Gdzieś w tym lesie znajdują się dwa grodziska – pozostałości grodów rycerskich z XIII - XIV wieku.

Następny odcinek szosą do Tarnowca, po lewej widoczny komin i ruiny cegielni.

Tarnowiec Z Tarnowca do Nowego Światu prowadzi droga Uciążliwa nawierzchnia ! z płyt betonowych. Początek w północnej cześći wsi, obok kapliczki.
    Pomnik przyrody Nowy Świat Po dojściu do wsi skręcamy w prawo, a następnie po 300 metrach w lewo i dalej wiejską drogą. Po lewej stronie ciągnie się duży kompleks leśny – to Las Lubszański. Te części lasu, obok których przechodzimy, także obfitują w grzyby. Uciążliwa nawierzchnia ! Na odcinku od szosy do Smolarki droga leśna nie jest utwardzona, może być uciążliwa dla rowerów.
    Malownicza droga Smolarka Za tą osadą przecinamy znaną nam już linię kolejową Opole – Wrocław Nadodrze. 200 m za torami skręcamy w lewo, w aleję pięknych starych drzew, wśród których droga polna doprowadza nas do wsi Rogalice.
    Dąb szypułkowyOrzech czarnyPomnik Rogalice Tu na Rynku węzeł szlaków pieszych. Początek szlaku żółtego Poczštek szlaku żółtego oraz półmetek zielonego. Węzeł szlaków na rogalickim Rynku.
      Książkowice Za przysiółkiem, szlak skręca z szosy w lewo, do lasu
    Pomnik przyrody Rezerwat „Rogalice” Za rezerwatem, po przejściu następnego kilometra spotkamy po prawej stronie szlaku wspaniały okaz 250-letniego pomnika przyrody – dębu szypułkowego. Rośnie on w malowniczym uroczysku.

Tu łatwo się zgubić !W jednym miejscu w lesie, szlak nieoczekiwanie zmienia kierunek. W prawo, o 160 stopni, praktycznie w tył. Zakręt ten nie jest dobrze oznakowany, trzeba uważać.

Stary młyn Borucice Przy wejściu do wsi, po lewej stronie drogi, stoi stary młyn wodny, otoczony systemem stawów spiętrzających wodę w celu wykorzystania jej do napędu młyna.

Przez wieś szlak prowadzi szosą, a koło drewnianej dzwonnicy skręca w lewo leśną droga w kierunku Wójcic.

Droga do Wójcic Tu można zabłądzić !Pewną trudność może sprawić znalezienie szlaku w miejscu, gdzie opuszcza on drogę polno-leśną (Borucice - Wójcin) i biegnie na przestrzeni około 100 metrów łąką i nieużytkami w kierunku lasu. Brak tam bowiem drzew i innych wystających z trawy stałych elementów. Znak wskazujący miejsce, w którym należy opuścić drogę też jest nieprecyzyjnie umieszczony. Należy wypatrywać cienkiej tyczki ze znakiem szlaku.
    Trudna nawierzchnia Ten krótki odcinek trudny jest do przejechania rowerem.
      Las koło bunkierka Po dotarciu do lasu i znalezieniu znaków, nie będzie kłopotu. Szlak najpierw kluczy leśnymi ścieżkami a potem biegnie cały czas prosto aż do szosy Dobrzyń - Wójcice. Uciążliwa nawierzchniaTen prosty odcinek jest jednak uciążliwy dla rowerów, droga utwardzona gruzem.

Można pojechac inną drogą.Jeśli ktoś posiada dobrą mapę, może spróbować ominąć prosty odcinek od północy, malowniczymi ścieżkami biegnącymi równolegle w tym samym kierunku. Przy tej okazji można zwiedzić bunkierek nr 2.

Miejsce wypoczynku nad wodą Malownicza droga

Dobrzyń Do Dobrzynia nie wjeżdżamy, tuż przed wsią skręcamy w prawo. Przy skrzyżowaniu, w sąsiedztwie mostka na Smortawie mała łączka, wyśmienite miejsce na drugie śniadanie.
    Do Leśnej Wody prowadzi aleja asfaltowa. Jest to jedna z najładniejszych szos na Ziemi Brzeskiej. Po lewej stronie płynie Smortawa, po prawej szumi las.
    Pomnik przyrodyPomnik przyrody Dęby koło Leśnej Wody Przy końcu alei dwa dęby. Tuż za nimi szlak skręca w lewo, szosą do Błot.
      Błota Poczštek szlaku rowerowego Na skrzyżowaniu bierze początek czarny rowerowy szlak ryczyński. Szlak te początkowo prowadzą wspólnie, lecz za wsią zielony skręca w lewo, w drogę polną.
    Lednica Za folwarkiem, który mijamy z prawej tyłem, po lewej stronie widoczny niewielki wzgórek, to grodzisko Kellerberg.
    Punkt widokowy Spotkanie oraz rozwidlenie
    ze szlakiem rowerowym
    Dalej szlak prowadzi prawie prosto drogą polną. W miejscu, gdzie wchodzi na drogę asfaltową łączy się ponownie, na krótko z Czarny szlak rowerowy czarnym szlakiem rowerowym. Po kilkuset metrach droga asfaltowa skręca w lewo, do widocznych dobrze Szydłowic.

Szlak zielony skręca w w prawo. Po 150 metrach, za kępą porośniętą kilkoma drzewami i wikliną (jest tu wgłębienie starorzecza Odry) skręcamy w lewo i wygonem dochodzimy do wału przeciwpowodziowego. Z wału rozciąga się widok na doline Odry. W czasie pogodnych i suchych pór roku jest to bardzo piekny odcinek szlaku.

Propozycja objazdu Uwaga! Droga trudna do przejazdu. Uwaga. Ten ostatni odcinek może być niedostępny! Bywa zalewany wezbraniami Odry. Zdarza się to nawet dwa razy w roku: na przedwiośnie i latem.
    Dla rowerów ten odcinek jest trudny przez cały rok: wysoka trawa i błoto.
    Jeśli dostrzegłeś wcześniej w okolicach Brzegu tereny zalewowe pokryte wodą, to bezpieczniej będzie ostatni odcinek ominąć przez Szydłowice, Michałowice, Pisarzowice.

Charakterystyczne drzewo, miejsce, gdzie spotykamy szlak rowerowy.
    Most na kanale
    Wzdłuż Odry, a potem kanału, dochodzimy do mostu gdzie spotykamy się ze szlakami Węzeł ze szlakiem żółtym wychodzącymi z miasta i za ich oznakowaniem możemy dojść do miejsca rozpoczęcia wędrówki.

Objaśnienia piktogramów w opisie

Strona powstała przy współpracy z Jerzym Guziakiem. Wykorzystano materiały krajoznawcze wykonawcy szlaku Stanisława Stefaniuka.